Schuberts Svanesang

 

SCHUBERTS SVANESANG
Det handler om liv og skæbne, når Randers Kammerorkester i Værkets Koncertsal spiller et af Franz Schuberts sidste værker  den 11. april 2018 kl. 19.30. Foruden Schuberts Strygekvintet D. 956 indeholder programmet den ungarske Ferenc Farkas’ “Quattro Pezzi” og den tjekkiske Josef Bohuslav Foersters Blæserkvintet.

Smerte og skønhed 
På kanten af livet i de sidste uger før sin død komponerede Schubert den Strygekvintet, der blev hans instrumentale svanesang. I kvintetten smelter en smertefuld skønhed, en skrøbelig styrke og et lys midt i mørket sammen til et værk, der i en næsten symfonisk dimension lader livet passere forbi med både tragedie, glæde, lidenskab og fortrøstning.

Kontrabassen i centrum 
Den ungarske Ferenc Farkas levede i en periode i København, hvor han fra 1933 til 1935 var ansat som filmkomponist hos Nordisk Film. Her skrev han bl.a. musik til en række gamle danske filmklassikere som “Det gyldne smil”, “Flugten fra millionerne” og “Fange nr. 1”. Quattro Pezzi for kontrabas og blæserkvintet er komponeret til Ferenc Farkas’ søn Andras, der var kontrabassist. Sammen med fem blæserinstrumenter folder kontrabassen hele sit potentiale ud og træder fra sin sædvanlige plads i det bagerste af orkestret frem som solist.

Fem blæserinstrumenter
Selv om Josef Bohuslav Foerster er ukendt for de fleste skrev han både symfonier, operaer og et enkelt værk for blæserkvintet. Foerster komponerede sin blæserkvintet i 1909 i slipstrømmen efter 1800-tallets romantiske periode, og i værket fornemmer man i glimt både Wagner, Dvorak og Brahms. I arbejdet med kvintetten var Foerster fascineret af de fem blæserinstrumenters vidt forskellige karakter, der gav ham mulighed for at arbejde med en meget stor palet af strålende instrumentale farver.